diumenge, 29 de novembre del 2009

Seguiment i evolució de la webquest

Era la primera vegada que sentia parlar de la webquest, de debò, no sabia el que era. Quan ens van arribar les instruccions per la realització d’aquesta activitat vaig pensar que podia ser molt complicat, però bé finalment ens en hem sortit.

La webquest, igual que altres de les eines que ofereixen les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) i les TAC (tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació), ofereixen una manera molt lúdica i divertida d’aprendre. Al principi ens va costar entendre el sentit i el funcionament de la WQ, però amb l’ajuda de tots plegats (guies didàctiques, consultors assignatura, companys d’aula,...) hem pogut aconseguir la nostra fita, la creació d’una WQ!

Les WQ ofereixen a l’alumnat una cerca guiada d’informació a la xarxa alhora que permet la reflexió entorn el tema que s’estigui treballant. Per nosaltres, com a alumnat de la UOC, la realització d’una PAC a partir del disseny d’una WQ ens ha permès major creativitat. D’altra banda, també ens hem hagut d’espavilar amb una eina nova per molts de nosaltres. Així, trobo que ha estat una manera molt pràctica, creativa i divertida alhora, de plasmar diferents conceptes teòrics que planteja l’assignatura.

La WQ que hem elaborat, “personatges del món”, és situa a un nivell bàsic d’interculturalitat i va dirigida a alumnat de primer curs d’ESO. S’ha pensat en aquest sentit com a material d’intercanvi de coneixement de les diferents cultures que ens envolten, com un primer tast d’interacció entre l’alumnat i diàleg intercultural. Es planteja en aquest primer curs en que els alumnes són nous a l’IES. La WQ planteja un treball de la multiculturalitat, el respecte i la tolerància, mitjançant diferents activitats per fomentar les actituds no discriminatòries i entendre positivament l’educació intercultural.

En relació a la PAC 1, penso que en la nostra WQ s’han reforçat alguns dels aspectes que mancaven en les activitats i la manera de fer d’en Joel i la Berta. Mitjançant el treball col·laboratiu en equip i a partir del diàleg i el consens, s’han desenvolupat unes activitats per treballar la tolerància i reflexionar al voltant dels estereotips i prejudicis vers els altres.

Finalment, valoro molt positivament el treball en grup. Aquesta pac l’he pogut realitzar amb dues persones que ja són com “companyes de batalla” de la UOC i amb qui ja havia elaborat altres activitats. Hem treballat molt organitzadament i no ens ha costat repartir-nos les tasques. Entre les tres persones del grup varem decidir el tema, contingut, i també la idea general de les diferents activitats de la nostra WQ. Després ens varem repartir el redactat de les diferents activitats i la cerca dels diferents enllaços que podia incloure cadascuna. Tot el que anàvem treballant ens ho enviàvem per mail, per corregir, comentar, afegir,... fins aconseguir el resultat final. Ha estat un treball molt intensiu i amb força entrebancs, sobretot al principi. Però ha valgut la pena perquè malgrat les dificultats, hem pogut aprendre i gaudir alhora!



diumenge, 25 d’octubre del 2009

DEBAT

El debat en el que he intervingut ha estat molt dinàmic, enriquidor i participatiu. El debat, com a fórmula bastant utilitzada a la UOC, és una bona eina d’intercanvi d’opinions i d’aprenentatge, tant de nous conceptes de l’assignatura en la teoria estudiada als mòduls, com de noves aportacions dels diferents companys i companyes de l’aula. Amb el debat doncs hem pogut anar construint aprenentatge després d’haver-hi reflexionat durant uns dies.

El cas plantejat ha estat molt interessant i ens ha fet donar força voltes a les diferents qüestions. Des de l’àmbit escolar, que no és el meu àmbit de treball, es planteja un dilema entre dos professors. A partir d’aquest fil conductor els diferents companys i companyes hem anat plantejant diferents qüestions, dubtes, opinions, referències bibliogràfiques complementàries,... A mi personalment m’ha costat posicionar-me radicalment en definir si les activitats presentades en el cas eren o no racistes o si fomentaven o no la intolerància. El que més m’ha agradat ha estat la vessant pràctica i quotidiana de l’activitat (situació que es podria donar perfectament en un IES actual).

Penso que anar veient les diferents participacions en el debat et fa tornar a llegir els mòduls, buscar més informació del tema i reflexionar molt per poder fer també les teves aportacions.

Com a conclusió puc dir que el debat ha estat una activitat que valoro positivament dins el context de l’assignatura.


dimarts, 29 de setembre del 2009

INICI

Hola a tothom!!

Sóc l'Eva i ja porto uns quants semestres a la UOC. Sóc educadora social i antropòloga, de formació i vocació, però sempre he treballat d'educadora social (centre d'acollida de menors, CRAE i serveis socials d'atenció primària). Des de fa 2 anys estic treballant en un programa maternoinfantil a la comarca del Gironès i sobretot a Salt, municipi amb un alt índex de població immigrant.

Les expectatives en relació a l'assignatura són moltes (ja fa temps que tenia ganes de fer aquesta assignatura!) sobretot per poder compartir amb tots els companys i companyes de l'aula les diferents visions, idees, estratègies,... per abordar la interculturalitat en diferents contextos socioeducatius.

Pel que fa a les expectatives respecte el Blog, doncs bé, és la primera vegada que utilitzo aquesta eina que ens ofereix la tecnologia... Espero ensortir-me'n, poder mostrar el treball realitzat durant aquest semestre i compartir amb tots vosaltres les diferents idees, suggeriments, comentaris,... que vagin sorgint, ampliant així la nostra formació com a futurs psicopedagogs!!