dissabte, 12 de desembre del 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA

La webquest que he escollit per analitzar, OBSERVEM EL MÓN: LA DIVERSITAT HUMANA http://webquest.xtec.cat/httpdocs/wqobservem/indexvir.HTM ha estat dissenyada per Virgínia Gendre, en el marc de “l’escola d’estiu de 2007 de webquest”.

Els diferents apartats de la webquest (introducció, tasca, procés,avaluació, conclusió i crèdits) estan molt ben desenvolupats. Tanmateix disposa d’una bona guia didàctica on s’especifiquen els objectius curriculars, el continguts, les competències bàsiques TIC a assolir,...

Els entorns webquest tenen com a objectiu combinar continguts curriculars amb l’ús de les TIC (tecnologies de la informació i del coneixement) i les TAC (tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement) a l’aula, en un aprenentatge de descobriment guiat. Si ens basem en aquesta premissa podem considerar que la webquest que he analitzat assoleix correctament aquest objectiu. Podem observar que té tots els apartats que ha de contenir la webquest i s’utilitzen molt les eines que ofereixen les TIC o TAC (recerques a la xarxa, visió de vídeos i documents també accessibles des de la xarxa, ús de word/power point,...) com a mitjà per aprendre els continguts curriculars.

En relació a la interculturalitat, penso que és una webquest que aprofundeix molt en continguts referents a les diferències culturals i l’evolució global de la humanitat i que facilita molt la reflexió vers aquests conceptes. A més la metodologia de treball és basa en el treball en equip, que pot ser una de les bases per a l’aprenentatge cooperatiu. Però en canvi, he trobat a faltar que en l’avaluació no es precisa cap aspecte referent a l’aprenentatge dels continguts, ni sobre la reflexió ni el treball cooperatiu. Una altra de les mancances ha estat la transversalitat, doncs la webquest està pensada per desenvolupar-se a l’assignatura de ciències socials sense tenir en compte la interacció amb altres assignatures. Tampoc té en compte l’entorn immediat de l’aula, el centre o el barri on es troba l’alumnat que realitza les diferents activitats.

Es positiu el plantejament que fa referent als coneixements previs, perquè es té en compte que abans de començar les diferents activitats cal una avaluació inicial i una introducció a la reflexió sobre la diversitat cultural. D’aquesta manera podem destacar com la WQ es basa en la concepció constructivista de l’ensenyament-aprenentatge on l’alumnat va construint el seu propi coneixement a partir dels coneixements previs.

Aquesta WQ pot tenir un bon potencial educatiu perquè els alumnes assumeixen el protagonisme en el seguiment d’unes activitats formatives per acabar elaborant un producte complex (treball escrit i explicació oral mitjançant diferents suports).

En la vessant de l’educació intercultural cal destacar que aquesta WQ pot facilitar el desenvolupament de l’esperit crític de l’alumnat mitjançant la utilització discriminada de la xarxa (cal que els alumnes seleccionin les dades), la reflexió constant i el treball en equip cooperatiu.

Com a conclusió penso que aquesta WQ pot ser una bona eina per treballar la interculturalitat a l’aula mitjançant l’ús de les noves tecnologies però hi ha alguns aspectes (transversalitat, proximitat a la realitat de l’alumnat,..) que es podrien millorar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada